Kostplan - 9 mdr.

18. marts 2009

Alder:
9 mdr.

Kostplan - 9 mdr.

Kære Helen

Nu skriver jeg igen for, som tidligere, at få et godt råd. Og dem har du heldigvis mange af:)

Min søn er efterhånden blevet 9,5 måned gammel. Han var kommet rigtig godt i gang med selv at spise, nærmest hvad som helst jeg tilbød ham.

Så blev han syg og havde feber i 3, næsten 4, uger - hvor han selvfølgelig ingen appetit havde. Han drak mælk hos mig og det var det. Han tabte sig næsten et kilo. Han er rask igen og har været det i 14 dage, men appetitten er ikke rigtig vendt tilbage. Han er meget glad for brystet og får uforholdsmæssigt mange amninger i løbet af en dag, jeg har dog igen fået trappet amningen ned til ca. 4-5 stykker. Han sover heldigvis rigtig fint igen efter han er blevet rask. Fra 19.30 til 7,8 stykker - kun afbrudt af en enkelt amning omkring midnat.

ca. 08.00 - bliver tilbudt grød/mælk af kop + efterfølgende amning. 3/4 dl. ca.
ca. 10 - bliver tilbudt lidt rugbrød, mos, grød, hvad som helst men er ikke interesseret. Det ender så med lidt frugt + amning før han skal sove.
ca. 10 ...

Annonce

... - 12 eller 11-13 sover.
Vågner og er ikke sulten. Men vil gerne lege og hygge.
kl. 14 insisterer jeg på, at han skal spise, han får lidt rugbrød og rester + lidt mos. Han spiser meget lidt. Vi henter storesøster.
kl. 16 frugt + amning.
17-18 forskelligt mad i hånd mens jeg laver aftensmad.
kl. 18 spiser med os, men igen ikke særlig meget. Hvis der dog er brun sovs ryger der lidt ekstra ned :)
kl. 19 amning
kl 24 amning

Jeg har en rigtig glad og dejlig dreng med masser af krudt i - selvom han ingen steder kommer endnu. Han er selvfølgelig træt, hen af eftermiddagen, men vil ikke længere sove lur der, selv om han har været vågen i mange timer.

Jeg starter på arbejde om et par måneder og til den tid, skal amningen jo være alvorligt nedtrappet. Jeg kunne på sigt, godt tænke mig, at bibeholde en enkelt morgenamning, frem for en enkelt aftenamning (ved godt at det ligger noget ude i fremtiden).

Hvordan ville en fornuftig kost- og ammeplan se ud, nu hvor han er snart 10 måneder?

Venlig hilsen
En madfrustreret mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.